کمپرسور یا بدنه پمپ باد

هسته‌ی اصلی سیستم، بدنه‌ای فلزی است که درون آن قطعات اصلی مثل سیلندر، پیستون، میل‌لنگ و یاتاقان‌ها قرار دارند.

جنس: معمولاً آلیاژ آلومینیوم یا چدن برای تحمل دما و فشار بالا

محل نصب: روی موتور و متصل به سیستم تسمه یا گیربکس

وظیفه: تأمین باد لازم برای سیستم ترمز و پنوماتیک


سیلندر و پیستون پمپ باد

سیلندر: محفظه‌ای است که پیستون در آن رفت و برگشت می‌کند.

پیستون: با حرکت خطی، هوا را فشرده کرده و به بیرون می‌فرستد.

رینگ پیستون: برای جلوگیری از نشتی باد و حفظ فشار داخل سیلندر استفاده می‌شود.

خرابی‌های رایج:

خوردگی یا خط افتادن دیواره سیلندر

شکستگی یا ساییدگی رینگ پیستون

کاهش راندمان فشرده‌سازی


سوپاپ‌های ورودی و خروجی

سوپاپ ورودی: اجازه ورود هوا به داخل سیلندر

سوپاپ خروجی: هدایت هوای فشرده به سمت مخزن

مشکلات رایج:

گیر کردن یا شکستن سوپاپ‌ها

نشتی هوا از سوپاپ خروجی

دیر بالا آمدن فشار مخزن


میل‌لنگ پمپ باد

قطعه‌ای دوار است که انرژی دورانی موتور را به حرکت رفت‌وبرگشتی پیستون تبدیل می‌کند.

معمولاً از فولاد سخت‌کاری‌شده ساخته می‌شود.

خرابی میل‌لنگ باعث لرزش، گیر کردن پیستون، یا شکست کامل پمپ می‌شود.


یاتاقان‌ها و بوش‌ها

یاتاقان میل‌لنگ و شاتون وظیفه تحمل نیرو و روانکاری را دارند.

در صورت خرابی یاتاقان‌ها، پمپ باد صداهای غیرعادی می‌دهد یا قفل می‌کند.


سرسیلندر پمپ باد

بخشی است که سوپاپ‌ها و کانال‌های هوا در آن قرار دارند.

در معرض فشار و حرارت بالاست و ممکن است ترک بردارد یا دچار پوسیدگی شود.


فیلتر هوای ورودی پمپ

برای جلوگیری از ورود گرد و خاک و ذرات معلق به داخل کمپرسور

اهمیت زیاد در افزایش عمر رینگ، پیستون و سوپاپ‌ها

باید هر ۳ تا ۶ ماه یک‌بار تعویض یا شستشو شود